Artikler

Hvem refererer en skoleleder til?

03. feb 2025
3 min. læsetid

En skoleleder spiller en central rolle i skolens daglige drift og udvikling, men hvem en skoleleder refererer til, afhænger af skolens type og dens organisatoriske struktur. Nedenfor gennemgår vi, hvem skolelederen typisk refererer til i forskellige konstellationer.

Skolelederens reference i folkeskolen

I folkeskolen er skolelederen ansat af kommunen og refererer typisk til kommunens skolechef eller forvaltningschef for børn og unge. Dette ansvar fremgår af folkeskoleloven, hvor kommunalbestyrelsen har det overordnede ansvar for skolens drift, herunder ansættelse og ledelse af skolelederen. Skolelederen indgår i en tæt dialog med kommunens skoleforvaltning og har ansvar for at sikre, at skolens drift og udvikling sker i overensstemmelse med kommunens mål og retningslinjer.  Selvom skolelederen formelt refererer til kommunen, er der også en væsentlig samarbejdsrelation med skolebestyrelsen. Skolebestyrelsen har medbestemmelse inden for en række områder, som eksempelvis fastættelse af skolens principper, budgetprioriteringer og samarbejdet mellem skole og hjem – her fungerer skolelederen som bindeled og rådgiver.

Skolelederens reference i fri- og privatskoler

På fri- og privatskoler er strukturen anderledes. Her refererer skolelederen som regel direkte til skolens bestyrelse. Bestyrelsen er ansvarlig for skolens overordnede strategi, økonomi og værdier og fungerer som skolelederens nærmeste overordnede. Da bestyrelsen ofte består af frivillige medlemmer med forskellig baggrund, er det vigtigt, at skolelederen kan navigere i dette samarbejde og sikre, at bestyrelsens beslutninger bliver omsat til handling i skolens hverdag. I fri- og privatskoler har bestyrelsen den overordnede arbejdsgiverrolle, hvilket betyder, at skolelederen rapporterer direkte til dem om:

  • Skolens økonomi og budgetstyring
  • Ansættelse og ledelse af personale
  • Strategiske initiativer og skolens overordnede retning.

Vores skoleledervikarer forstår skolernes referenceforhold

Skolelederens referenceforhold er dermed ikke blot en formel relation, men en vigtig del af skolens ledelse og udvikling. Uanset hvem skolelederen refererer til, er der en række fælles forventninger til samarbejdet.

  • Skolelederen skal sikre løbende og klar kommunikation til både overordnede og
    medarbejdere.
  • Det forventes, at skolelederen foruden at varetage den daglige drift også bidrager til
    skolens langsigtede udvikling.
  • Skolelederen er ansvarlig for at sikre, at skolens mål og retningslinjer bliver
    overholdt.

Skoleledervikaren tilbyder erfarne vikarer, der er vant til at navigere i disse komplekse referenceforhold og sikre stabilitet, struktur og dialog i skoleledelsen. I får en leder, der hurtigt kan træde ind og sikre, at samarbejdet mellem skolens ledelse, bestyrelse og øvrige aktører fungerer problemfrit – både kommunalt og privat. Kontakt os på 60 56 26 00 i dag – sammen finder vi den rette vikar til jeres skole.

Modtag et skræddersyet løsningsforslag

Indled en uforpligtende dialog om jeres situation.
Kontaktformular
Eller ring på
60 56 26 00
Søren Hübbe Oxholm
Indehaver og skoleledervikar
cross